Etiketter

måndag 3 oktober 2011

Sepration

Separation
27/9-2011
Syfte:
Syftet med laborationen är att separera krita, socker och vatten från varandra. 
Utförande: 
1: Tillverka blandningen genom att blanda 1tsk socker 1/3 krita (mortlad  till pulver) och cirka 80 ml vatten. Det blandade vi en bägare. 
2: Vi filtrerade blandningen. Då så satte vi ett filtreringspapper i en tratt. Tratten satte vi i en e-kolv.
Kvar i e-kolven blev vatten och socker.  
3: ”Destillera”
Då hällde vi sockervattnet i en bägare som vi satte på treben. Under satte vi brännaren. Då började vattnet koka och förångas. Då blev sockret kvar på botten. 
Resultat: 

Efter filtrering.  
Kritan filtreas bort. 
Det smakar fortfarande socker. 
Efter destillering. 
Vattnet förångades och det var bra sockret som var kvar. 
Slutsats: Det går att skilja åt vatten, krita och socker från varandra. Vi använde först förs filtreringspapper . Det användes till att få bort kritan, sockret stannade kvar i vattnet. Sen kokade vi vattnet, då skulle vattnet koka bort och sockret vara kvar. Men vi kokade för på hög värme och sockret brändes vid och blev helt brunt. Det luktade sockervadd och knäck med tanke på det brända sockret. Så det går att skilja åt de tre olika ämnena.


Jag  jobbade med Julia.

1 kommentar:

  1. Mål: Att utveckla min slutsats.
    Nöjd: Jag blev nöjd med min slutsats, den var bra och jag använde mycket egna ord
    Vidare: Kan utveckla på de andra punkterna lite.

    SvaraRadera