Etiketter

tisdag 12 november 2013

Återbruk - lampa


Jag fick idén från en mössa som brukar sitta på lampan. Lampan fungerar inte. den har inte funkat sen jag fick min mössa. Inte innan det heller. Den har varit sänder länge. Lampan var ful och jag ville fixa till den så den såg finare ut. Jag tänkte att sladden och glödlampan skulle bort, sen att jag skulle måla om den helt så den passade in med mössan. Mössan är efter en hund från ett program. Så jag ville ha ett tema på lampan. Jag bestämde mig får att måla Lady Unicorn på den som är från samma program som hunden. Lady Unicorn är hunden’s partner i serien.

Jag ville göra om lampan till en hatthållare åt min mössa. Då kan min mössa ha en plats, annars hamnar den säkert på golvet.

Jag började med att ta bort glödlampan först av allt. Jag målade sedan lampan med hobbyfärg. Hobby färgen kan kosta runt 20 kronor. Men den blåa jag ville ha fanns inte, jag fick därför blanda till mig en blå som var ljusare. Lampan fick bli målad med två lager. För att annars syntes den röda förgen som lampan var målad med innan. När lampan var målad klippte jag bort sladden, den behövdes inte längre.

Nu började jag på Lady Unicorn. Jag målade henne med hobbyfärg. Precis som med den blåa färgen till själva lampan så fick hon bli målad med lager. När hon blev klar, fick jag fixa med hålet i lampansom sladden lämnat efter sig. Då fick jag ta en rundstav som hjälp till att fylla hålet. Jag tog två olika storlekar för se vilken ände av dem som skulle passa i hålet. Efter jag valt den rundstav som passade fick jag såga av en bit av ena änden. Den biten jag sågade av fick jag sättas fast inuti hålet, jag satt fast den med enkelt trälim. Biten var tiomm tjock. En runstav på en meter kan kosta runt 9 kr.  Jag tejpade runt den så att biten stannade på plats. Tejpen var enkel pappers tejp. Efter limmet torkat fick jag slipa med grovt sandpapper manuellt så att träbiten var jämn med lampan, men jag råkade slipa lite av metallen. Efter detta fick jag spackla för att dölja små öppningar till sidorna om träbiten. Eftersom spackel tar sådan tid att torka, kunde jag inte jobba vidare med projektet förrän nästa lektion. 500ml spackel kostar runt 36.

Spacklet fick en ojämn yta, jag fick åter igen slipa så den den blev jämn. Fast färgen på både träet och spacklet var inte alls passande till metallen från lampan. Jag fick ta en sprejburk, det var denna enda metallfärgen tillgänglig som skulle fastna på metallen. Eftersom att sprejfärg hamnar lite även allt om jag skulle spreja direkt på, så fick jag spreja färgen på ett tidningspapper till den blev våt och snabbt doppa penseln i färgen. Sprejfärg torkar ganska snabbt. Men den här färgen är mycket ljusare, eller det var intedirekt samma färg som var på lampan, men det ser inte dåligt ut och färgen täckte träet.

Nu var min nya hatthållare fulländad. Jag sätter bara mössan på lampan’s ‘huvud’

Jag blev nöjd. Men jag gillar inte hur silverfärgen är så olik, även om det inte är en stor sak, stör det mig. Förutom det, så är jag nöjd med resultatet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar