Etiketter

onsdag 12 mars 2014

Dockan Unny


Jag fick idén av en karaktär från en anime som heter Kuroshitsuji ( Black Butler ). Karaktären heter Undertaker ( Unny är bara ett smeknamn ). Det är Undertaker som dockan ska föreställa. Jag valde att göra en docka för att sist jag gjorde en docka blev jag inte riktigt nöjd så jag ville prova igen. Fast denna gången valde jag något mer utmanande. Dockan blev ungefär vad jag tänkte att den skulle bli. Blev lite ändringar i slutet. Att det slutliga resultat blev en aningen sorgset.  Tanken var inte från början att han skulle gråta eller ha det blåa bandet runt nacken och alla de andra blå bitarna. Den idén kom från något annat jag har kommit på under fritiden. Som heter ‘The blue ribbon’. Det är övernaturliga varelser med ett jobbigt liv som slått sig samman och klär sig i mörka kläder och dekorerar sig själva i blått. Alla har ett blått band. Idén att ge Undertaker dockan stilen var något som intresserade mig, sen utan det skulle han vara ganska fattig i färg.

Jag började med att rita upp alla hans delar. Huvudet, armarna var för sig medan benen och kroppen satt ihop från början.  Jag sydde ihop delarna till den hela kroppen för hand. Innan jag fyllde han ritade jag dit ett ansikte med tyg penna. Håret ritade jag på ett tyg i tre delar. Sen klippte jag det och och sydde fast det på hans huvud. Det var otroligt pilligt att sy ihop, jag sydde det för hand. Sen var det kläderna. Det var en av det jobbigaste delarna. Det tog mycket tid att mäta upp och det var svår. Med tanke på att det var en docka var det svårt att mäta han och fixa en bra storlek på hans kläder. Jag öppnade kläderna i ryggen när jag sydde på det, sen sydde jag kläderna stängt där jag klippt i den så kläderna satt åt. Efter det satt jag med detaljer. Runt halsen knöt jag en rosett med blått band och sen under rosetten satt jag tyll tyg som sitter fast under den knutna rosetten. Sen har han tyg som hänger över hans axel, tyget når ner till hans höft. När alla tygdelar var ditfixade ritade jag på hans händer lite nagellack. Han har det, bara att hans naglar är bra längre i serien men det är svårt att rita det

Tyget som var till hans hår kostar 33kr metern. Jag använde ungefär lite mer än 30cm Jag använde nog inte ens tyg för 10 kr. Hans kläder och hud var samma tyg bara olika färger, de tyget var 49 kr för metern. Jag gissar att jag använde tyg för 23kr på huden och på kläder 18kr. Kanske lite mer. Bandet att han har över axeln kostade nog inte mer än 5 - 9kr. Sen för bandet, tyllen och det jag ritat på han, kostade nog tillsammans runt 26 kr.  Vadden jag fyllt han med kostade inte mer än 2kr max. Jag använde så lite. Sammanlagt kostade han runt 88kr.

Jag blev jätte nöjd med dockan. Jag tycker det är en stor förbättring om man jämför med dockan jag gjorde sist.  Jag är glad med resultatet. Det var värt all arbete.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar